• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Varning för Nystartfinans.

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 133
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Ser inte hur den ska försvinna då uppgifterna som är inne i katalogen är "offentliga" uppgifter. Det skulle ju innebära en rad olika förändringar.
Uppgifterna är offentliga hos respektive myndighet ja, det kan vara så att det blir förbjudet för tredje part att sammanställa och sprida uppgifterna. Jag har inte hunnit läsa den exakta lagtexten ännu, så jag vet inte säkert.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 410
Mottagna reaktioner
13 481
Poäng
8 917
Fast då borde ju inte en sådan aktör som UC heller få finnas eftersom det är ju precis det dom gör?
Andra aktörer som också ligger risigt till är då exempelvis Taxeringskatalogen men faktiskt även en sida som Lexbase.
Jag har lyft fram frågan innan att jag är oerhört nyfiken på hur UC kommer att påverkas av dessa nya krav.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 133
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Fast då borde ju inte en sådan aktör som UC heller få finnas eftersom det är ju precis det dom gör?
Andra aktörer som också ligger risigt till är då exempelvis Taxeringskatalogen men faktiskt även en sida som Lexbase.
Jag har lyft fram frågan innan att jag är oerhört nyfiken på hur UC kommer att påverkas av dessa nya krav.
Skillnaden är att UC inte visar sitt resultat offentligt, vilket de andra aktörerna gör. Om man vill se någons UC, så måste man begära en kreditupplysning och det får man inte göra utan särskilda skäl, dessutom skickas en kopia på upplysningen till den omfrågade. Däremot kan det vara så att UC sparar för mycket information bakåt i tiden och icke relevant information mm. Det ska bli intressant och se hur lagen slår igenom.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 410
Mottagna reaktioner
13 481
Poäng
8 917
...fast det gör ju inte Lexbase heller utan vill du se någons domar måste du begära ut det / hämta ut det. Lite samma logik förutom att den "utsatta" inte får information till sig. Denna nya lagstiftningen som den korrupta regeringen i Sverige är ute efter i kombination med just EU:s nya lagar är ju till för att ställa till det för just aktörer som Lexbase och frågan är dom om inte UC bör påverkas åtminstone lite.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 133
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
...fast det gör ju inte Lexbase heller utan vill du se någons domar måste du begära ut det / hämta ut det. Lite samma logik förutom att den "utsatta" inte får information till sig. Denna nya lagstiftningen som den korrupta regeringen i Sverige är ute efter i kombination med just EU:s nya lagar är ju till för att ställa till det för just aktörer som Lexbase och frågan är dom om inte UC bör påverkas åtminstone lite.
Jag tror Lexbase ligger riktigt risigt till med den nya lagen, de offentliggör dessutom offren med personnummer och gärning. Kan vara så att det inte längre blir ok att hämta ut just sådana uppgifter utan att exempelvis legitimera sej. Lagen får säkert djupgående effekter i alla möjliga sammanhang. Jag tycker det är bra att EU "tvingar" oss i detta sammanhang, vi tar det alldeles för lätt på den personliga integriteten. Man kan ju exempelvis läsa sej till utan att identifiera sej att Asta 94 år bor ensam i lägenhet nr xxxx, på gatan nn, ett lätt offer för kriminella gäng.
 
R

redd

Gäst
Poäng: 0
Lagan heter GDPR lagen och startar from 25 maj. Lexbase påverkas ej ut av denna lag däremot kan den leda till att man ser över grundlagen och om den ändras kan lexbase försvinna.
 

Idiotfru

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
5 Juni 2017
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Grundlagen kommer ej ändras. Däremot stärks personligt skydd enligt grundlagen.

Det är långt från självklart att ratsit, lexbase med fler kan fortsätta samla in information för det är just det offentliga eller lagring av uppgifter som skärps. Inget som ej är nödvändigt ska samlas in och enbart hanteras av nödvändig personal. Tid för lagring se med över. Det kommer hända mycket! Läs gärna på.

Jag funderar mycket kring vidriga aktörer som ferratum som har folk på flera orter som trakasserar vid försenad betalning. Sådant borde minska till mindre organisation exempelvis och får det då samma intresse hos företaget? Jag håller tummarna för rejäl rensning i tredjeparts inblandning.
 
H

Henrik87

Gäst
Poäng: 0
Skriv gärna omdöme via Nystartfinans sida (Trustpilot). Förhoppningsvis får de ligga kvar, men Nystartfinans har sett till att mina omdömen tagits bort allt eftersom så dem städar ivrigt i hopp om att bara få gröna stjärnor. Jag håller med trådstartaren helt och fullt.
 

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Detta är ju jättebra. Kommer även företag som Ratsit försvinna? Jag kan erkänna att en del att ha så stort underskott är att vänner kan se det. Vet en nära bekant som köpte en katalog där han såg allas inkomst osv i denna staden. Vidrigt tycker jag så hoppas dom och liknande företag försvinner också.

Svårt att säga, men de kommer behöva göra förändringar för att agera i enlighet med den nya lagen. Här har du en länk till själva lagen i fråga :


https://www.datainspektionen.se/dat...er/forberedelser-for-personuppgiftsansvariga/
 

Låneförmedlaren

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
9 Februari 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Detta stycke är som mest intressant ;

7. Hur inhämtar ni samtycke?
Ni bör undersöka på vilket sätt ni inhämtar samtycke, vilken information ni lämnar och hur ni sparar uppgiften om att samtycke har lämnats av den registrerade.

Ett giltigt samtycke enligt dataskyddsförordningen har samma innebörd som i personuppgiftslagen. Det måste vara fråga om en frivillig, specifik och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandlingen av personuppgifter som rör honom eller henne. Det får inte råda någon tvekan om att den registrerade godtar behandlingen av personuppgifter. Till exempel godtas inte ett tyst samtycke eller en på förhand ikryssad ruta på en webbplats. Om ni stödjer er på samtycke för att behandla personuppgifter behöver ni försäkra er om att kraven på samtycke i förordningen är uppfyllda. Om så inte är fallet, måste ni antingen förändra era rutiner eller finna en annan rättslig grund för behandlingen.

Dataskyddsförordningen ställer tydliga krav på att den som behandlar personuppgifter med stöd av samtycke måste kunna visa att ett samtycke har lämnats. Ni bör fundera över hur ni i efterhand ska kunna visa att ett giltigt samtycke har lämnats.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp